تربیت کودک

بسم الله الرحمن الرحیم .

 

با سلام .

بادبادک یکی از بهترین اسباب بازیها برای کودکان و حتی بزرگتر هاست . ما خودمون که کوچیک بودیم بادبادک بازی می کردیم . اما الان دیگه کمتر بچه ای هست که بادبادک بازی کرده باشه . دیگه خیلی ها بلد نیستند بادبادک درست کنند .

امروز میخوایم بادبادک درست کردن رو براتون آموزش بدیم .

شاید از خودتون بپرسید ساخت بادبادک چه ربطی به تربیت کودک داره . بحث ما در مورد اینه که کودکان رو باید از بازیهای رایانه ای و تلویزیون و برنامه های مخرب دور کنیم پس جایگزین اون باید یک برنامه و بازی شاد و سالم باشه یکی از بازیهای سالم برای بچه ها و حتی بزرگتر ها بادبادک بازیه چون انسان عاشق پرواز و بالارفتنه و دوست داره هر روز پیشرفت کنه بخاطر همین از این بازی لذت می بره .این بازی می تونه یک بازی خاطره انگیز برای بچه ها باشه.

وسایل مورد نیاز :

کاغذ الگوی خیاطی . می تونید از روزنامه هم استفاده کنید اما کاغذ الگو بهتره چون تو روزنامه معمولا  اسامی خدا و ائمه نوشته شده و چون بادبادک به زمین میفته بی احترامی میشه اما کاغذ الگو سفیده و مشکلی از این جهت نداره ضمن اینکه می تونید روش نقاشی هم بکنید .

سیریش . سیریش یک چسب گیاهیه . می تونید از عطاری ها بخرید . مقدار بسیار کمی مثلا به اندازه یک قاشق مربا خوری سیریش برای یک بادبادک کافی است .

حصیر . حصیر رو از جاهایی که وسایل قدیمی تر دارند می تونید تهیه کنید .

چسب نواری هم لازمه .

نخ بادبادک هم باید نخ محکمی باشه که ما نخ قلاب بافی رو پیشنهاد می کنیم .

 

روش درست کردن بادبادک

ابتدا یک حصیر به اندازه تقریبا نیم متر که حصیر زیاد نازکی نباشه انتخاب می کنیم . باید حصیر یک نواخت باشه و قطر اون از اول تا آخر نیم متر تقریبا یک اندازه باشه . حصیر رو با ظرافت از قسمت طولی نصف کنید تا دو تا حصیر همون اندازه اما نصفه داشته باشید . حصیر را با چاقو به آرامی نصف کنید تا تمام ضخامت آن به یک اندازه باشد . نمی خواهیم حصیر 50 سانتی رو به دو حصیر 25 سانتی تقسیم کنیم . می خواهیم حصیر را بصورت درازی نصف کنیم تا دو تا حصیر 50 سانتی اما با ضخامت نصفه داشته باشیم . دقت کنید.

یکی از حصیر ها باید به صورت خمیده در بیاد پس اون رو یک کم خیس کنید و آرام آرام خمش کنید . حصیر دیگه که باید صاف باشه 4- 5 سانتی متر کوتاه کنید بعد اون  رو کنار کاغذ بگذارید. مطابق شکل و اون وقت کاغذ رو به صورت مربع می بریم . خط تای کاغذ باید به اندازه درازی حصیر صاف ما باشه . به شکل دقت کنید .


 

حالا کاغذ شما آماده است . حصیر ها رو مثل شکل دوم به کاغذ  می چسبونیم . برای این کار حدود یک قاشق مرباخوری سیریش رو در حدود یک قاشق غذا خوری آب خوب مخلوط می کنیم تا حالت چسبندگی به خود بگیرد . دقت کنید سیریش نباید زیاد سفت باشد . حالت چسب آبکی داشته باشد .حالا مثل شکل حصیر ها رو بچسبونید . چون حصیر خمیده به آن حالت نمی ماند روی آن جسم سنگینی بگذارید تا بماند و چسب و کاغذی که روی آن زدید خشک شود .

قسمت نخ بادبادک بسیار مهم است . 4 تکه کاغذ 2 سانت در 2 سانت ببرید و در جاهایی که در عکس مشخص است بچسبانید . پیشنهاد ما این است که در پشت بادبادک هم در همان نقطه ها 4 تکه کاغذ دیگر بچسبانید تا محکم تر شود . در هر یک از این چهار قسمت بادبادک دو سوراخ با فاصله یک سانت درست کنید . حالا 4 تکه نخ 10 سانتی ببرید و برای هر قسمت آن جداگانه استفاده کنید . نخ ها را از سوراخها عبور دهید و محکم گره بزنید . حالا 4 نخ 20 سانتی ببرید و سر هر نخ را به یکی از آن نخها گره بزنید . حالا سر این 4 نخ را به هم گره بزنید و نخ اصلی بادبادک را به آن ها وصل کنید . برای راهنمایی بیشتر به شکل بادبادک دقت کنید .

در این نقاشی جاهایی که نخ وصل میشه به صورت 4 نقطه ای که می بینید نمایش داده شده که همین ها رو در عکس بالا هم می تونید ببینید .


دنباله های بادبادک را هم به پهنای حدود یک تا یک و نیم سانت ببرید و با سریش بچسبانید و مثل شکل به بادبادک وصل کنید .دنباله های کنار هر کدام 4 تا دنباله نسبتا بلند باشد و دنباله وسط 6 تا .

الان بادبادک آماده است . اما پیشنهاد ما این است که تمام دور بادبادک و روی 4 قسمت نخ ها چسب نواری بزنید تا بادبادک دیر تر خراب شود .

نکته بسیار مهم : بادبادک نیاز به باد دارد . پس اگر باد نیامد سعی نکنید به زور آن را به آسمان بفرستید چون به زمین میفتد و خراب می شود . در ضمن اگر باد شدید باشد به هیچ وجه بادبادک را هوا نکنید چون به سرعت خراب می شود . بادبادک به باد آرام و در حد نسیم یا یک مقدار قوی تر احتیاج دارد .

برای بادبادک نخ لازم را تهیه کنید و دور بطری نوشابه خانواده بپیچید چون باز و بسته کردن آن بسیار راحت تر است . بادبادک احتیاج به فضای باز دارد . اگر مراحل را درست انجام دهید این بادبادک می تواند به اندازه یک ساختمان 20 طبقه بالا برود .

امیدوارم از این بازی لذت ببرید .

نظراتتون , پیشنهاداتتون و سوالاتتون رو حتما برام بفرستید . اگر تو درست کردنش هم به مشکل برخوردید بپرسید ان شاءالله جواب می دهم.

متاسفانه عکس ها از بین رفته و خودم هم اونها رو از کامپیوترم پاک کردم  و خودم هم به عکس ها دسترسی ندارم.

 

 


ارسال شده در توسط